Logo Pic
SikIó NapIó 2024. július 02.

Žaliakalnis ─ Litvánia történelmi ékköve

Kaunas, Litvánia második legnagyobb városa, korábbi ideiglenes fővárosa gazdag történelemmel, kulturális látnivalókkal és vibráló városi élettel várja a látogatókat. Az ország központi részén fekvő város nemcsak jelentős gazdasági és oktatási központ, hanem egyedülálló történelmi nevezetességekkel is büszkélkedhet. Egyik ilyen ikonikus látványossága a Žaliakalnis sikló, amely Európa legrégebbi siklóvasútjai közé tartozik.

Kaunas városa különleges fekvésű, az ország két legnagyobb folyójának, a Nemunasnak és a Nerisnek az összefolyásánál található. Stratégiailag fontos elhelyezkedése már a középkorban kereskedelmi központtá emelte. Részben ezért, a város igen gazdag kulturális örökséggel rendelkezik, amelyet számos múzeuma, galériája és művészeti intézménye őriz. A város 2022-ben elnyerte Európa Kulturális Fővárosa címét, majd 2023-ban modernista építészete felkerült az UNESCO világörökségi helyszíneket összegyűjtő listájára.

zaliakalnio_funikulierius_2006-06-17.jpg

A sikló alsó állomása (forrás: lt.wikipédia.org)

Žaliakalnis sikló - egy időtlen utazás

A sikló nevét Žaliakalnis városrészről kapta, amely területet 1919-ben csatolták Kaunas városához. A siklóvasút 1931-ben kezdte meg működését, ezzel Európa legrégebbi ma is működő siklói közé tartozik, természetesen meg sem közelítve a mi Budavári siklónkat, amely már 1870-ben megkezdte az utasok szállítását.

A kaunasi sikló tehát csaknem 100 éve szolgálja a város lakóit és a turistákat, és fontos részét képezi közlekedési és kulturális örökségének. A jármű a Vytautas háborús múzeum közelében található alsó állomástól indul, és felvisz a Žaliakalnis dombra, ahol a híres Krisztus feltámadása bazilika található. Az utazás rövid, mindössze néhány percig tart, de az élmény annál emlékezetesebb. A sikló útja során lenyűgöző kilátás nyílik a városra és a környező területekre.

A sikló megépítésének története

A városrész a 20. század első felében rohamos terjeszkedésnek indult, és hamarosan szükség lett egy közlekedési módra, amely összekötötte a város alsó részein letelepülő dolgozókat a domb tetejével. Először, az akkori polgármester javaslatára, egy keskeny nyomtávú vasutat akartak építeni, amely Palemonas városrésztől Zaliakalnison át egészen Vilijampoléig vezetett volna. Azonban a magas költségigénye miatt végül elvetették ezt az ötletet. Később felmerült egy elektromos villamos megépítésének gondolata, amelyet nem hagyott jóvá a városi tanács. A végső megoldás ─ mint sok helyen másutt a világban ─ természetesen egy siklóvasút megépítése lett. A vonal 1931. augusztus 5-én kezdte meg működését, eredetileg egyetlen kocsival, a másodikat csupán ellensúlynak használták. Azonban hamar rájöttek, hogy hatalmas népszerűségnek örvend a jármű, így a második kocsit is utasszállítóvá alakították át.

A különleges sikló érdekessége még, hogy útja során a kocsikban Giedrius Kuprevičius zeneszerző zenéje szól, amelyet kifejezetten a felvonó számára komponált meg.

1494288.jpg

A vonalon közlekedő két kocsi, Rudolph1 és Rudolph 2 (forrás: transphoto.org)

A Žaliakalnis sikló építése jelentős mérnöki teljesítmény volt a maga idejében, és a mai napig az eredeti, felújított fa kocsikban utazhat, aki felkeresi. A siklóvasút a második világháború alatt is működött, és azóta is folyamatosan üzemel, kisebb felújításokkal és karbantartásokkal biztosítva a biztonságos és zavartalan működést.

Miért érdemes meglátogatni?

Kaunas és a Žaliakalnis sikló tökéletes célpont mindazok számára, akik szeretik a történelmet, a kultúrát és a különleges városi élményeket. A siklóval tett utazás nemcsak praktikus módja a domb megmászásának, hanem egyben időutazás is, amely visszarepít a múltba. Ráadásul a felső állomásnál található bazilika, valamint a kilátók remek lehetőséget kínálnak a város panorámájának megtekintésére.

 

Források:

https://www.nationalgeographic.com/travel/article/paid-content-architectural-walking-tour-kaunas-lithuania

https://visit.kaunas.lt/en/see-and-do/top/kaunas-funiculars/

https://lt.wikipedia.org/wiki/%C5%BDaliakalnio_funikulierius

https://lt.wikipedia.org/wiki/%C5%BDaliakalnis

https://www.nationalgeographic.com/travel/article/paid-content-architectural-walking-tour-kaunas-lithuania

https://transphoto.org/vehicle/168951/?&lang=hu

Vissza a címlapra
Sikló Napló
A Gellért-hegyi sikló egy évszázados, máig beteljesületlen budapesti álom. Korszakokon és rendszereken át dédelgették, újra és újra nekifutottak, más és más finanszírozási és kivitelezési formában, azonban sajnálatos módon mindegyik próbálkozás hamvában holt és a sikló sohasem valósult meg – legalábbis eddig. 16 éve tevékeny résztvevője is vagyok a megvalósításnak műszaki igazgatóként, majd a projektcég ügyvezetőjeként. Kollégáimmal szívből reméljük, hogy a Gellért-hegyi sikló már nem sokáig marad álom. A Sikló Naplót azért indítottuk, hogy ne csak a Gellért-hegyi siklóval kapcsolatos legújabb fejleményekről, hanem a siklóvasutakhoz és az egyéb kötélpálya rendszerű eszközökhöz, illetve a Gellért-hegyhez kapcsolódó egyéb érdekességekről egy helyen informáljuk kedves olvasóinkat. A Sikló Naplón a kisiklás kizárt. Walton Imre
Legjobban pörgő posztok
Magas alkoholtartalmú (strong) sör teszt
Linda Morvai • 8 nap
Közel a megegyezés Thuram ügyében
Apuleius • 3 nap
Időkapszula: NB I. 1984/85 Tavaszi zárás - Edzői gyorsmérleg 2.
maribor_ • 6 hónap
A házasságom teljesen szexmentes
Life Advisor • 11 nap
A védősorba is erősítéseket tervez a Juve
venember83 • 2 nap
Cikkek a címlapról
Hogyan teheted tágasabbá a szűk konyhát?
Sokféle kis konyha létezik, ezek közül is a legnehezebb a hosszúkás alakú, szűk helyiségeket berendezni, hiszen könnyű zsúfolttá, nyomasztóvá tenni. Ezért aztán arra kell törekednünk, hogy könnyed, levegős térérzet teremtsünk. Hogy hogyan? Összegyűjtöttem azokat a trükköket, amelyekkel stílusosan,…
A dinnye kalóriatartalma: a görögdinnye és a sárgadinnye fogyókúra idején
>